Om Coronavirus og din rejseforsikring

Opdateret onsdag d. 18. marts 2020 kl. 14.15

Situationen med Corona-virus ændrer sig hele tiden, og vi anbefaler derfor, at du til hver en tid følger med på Udenrigsministeriets hjemmeside, som opdateres løbende.

Lige nu fraråder Udenrigsministeriet alle unødvendige udlandsrejser og anbefaler, at du rejser hjem hurtigst muligt, hvis du befinder sig i udlandet. Uanset om du skal afbestille en planlagt rejse eller har brug for at rejse hjem nu, så start med at kontakte dit fly- eller rejseselskab for evt. ombookning eller refusion.

Din rejseforsikring dækker udgifter til en ny rejse hjem, hvis rejse- eller flyselskab ikke kan ombooke dig uden omkostninger.

Vi får mange henvendelser om rejseforsikring i øjeblikket, og det kan være svært at komme igennem på vores telefoner. Vi anbefaler derfor, at du anmelder din skade på vores hjemmeside.

Anmeld det her.

Vi har også samlet et par af de spørgsmål, du måske sidder med, hvis du står foran at skulle ud at rejse eller booke en ny rejse.

 

FAQ om rejseforsikring og corona

Inden du rejser (afbestillingsforsikring)

Hvordan er du dækket, hvis du ikke kan komme på din planlagte rejse?

Er det okay at bestille en rejse ud i fremtiden til et land, som er rødt eller orange hos UM i dag?

Situationen ændrer sig løbene, men du bør være opmærksom på, at hvis du bestiller en rejse til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet på nuværende tidspunkt fraråder indrejse og denne anbefaling stadig er gældende, når du skal af sted, så dækker vores afbestillingsforsikring ikke.
Vi dækker kun rejser, der er bestilt, inden Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse.

Jeg skal ud at rejse - hvordan er jeg dækket?

Hvis du har planlagt en rejse til lande, som udenrigsministeriet fraråder rejser til (orange eller røde lande), kan du benytte din afbestillingsforsikring.

Vi kan først vurdere, om din rejse er dækket, når der er 72 timer eller mindre til din afrejse. Det vil derfor være en stor hjælp, hvis du venter med at kontakte os, til din afrejsedato nærmer sig.

Tjek udenrigsministeriets website

Er du taget afsted, dækker din rejseforsikring, hvis du bliver syg eller kommer til skade. Husk, at hvis du har mistanke til, at du er smittet med Corona, skal du kontakte en lokal læge på telefon.

Jeg har købt en rejse til udlandet, og jeg har en afbestillingsforsikring. Dækker afbestillingsforsikringen, hvis vi ikke tør tage af sted?

Vi følger Udenrigsministeriets anbefalinger. Hvis de fraråder rejser til det pågældende land, dækker afbestillingsforsikringen. Det gælder både, hvis landet er i rødt og i orange. I øjeblikket fraråder UM rejser til hele verden.

Vi dækker kun rejser, der er bestilt, inden Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Vi kan først vurdere om din rejse er dækket, når der er 72 timer eller mindre til din afrejse. Det vil derfor være en stor hjælp, hvis du venter med at kontakte os, til din afrejsedato nærmer sig. Men du kan allerede nu kontakte rejsearrangøren og høre, hvordan du er stillet, og om rejsen refunderes af dem.

Hvis dit rejseselskab eller flyselskab tilbyder et tilgodebevis for de flybilletter, du er nødt til at aflyse, så er der ikke dækning for afbestilling, også selvom du ikke ønsker tilgodebevis eller ombooking. Hvis de kan ombooke mod et gebyr, så dækker forsikringen gebyret.

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis Udenrigsministeriet pludselig fraråder indrejse i landet?

Ja, så dækker afbestillingsforsikringen - både hvis de fraråder ikke-nødvendige rejser (de områder markeret med orange) og alle rejser (de områder markeret med rød).

Vi dækker kun rejser, der er bestilt, inden Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse.

Se Udenrigsministeriets farveoversigt her

Hvis jeg tager afsted, og Udenrigsministeriet ændrer rejsevejledningen. Hjælper I mig så med at komme hjem?

Start med at kontakte dit fly- eller rejseselskab for evt. at ombooke din rejse. Din rejseforsikring dækker udgifter til en ny rejse hjem, hvis rejse- eller flyselskab ikke kan ombooke dig uden omkostninger.

Anmeld det her.

 

 

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg kommer i karantæne før udrejse?

Din afbestillingsforsikring dækker, hvis myndighederne har sat dig i karantæne, og du derved bliver forhindret i at tage på ferie. Du skal starte med at søge refundering hos flyselskabet og dit rejsebureau, inden du anmelder hos os. 

Jeg har købt en rejse til mine børn og børnebørn til et rødt område, er det vores forsikringsselskab, som skal erstatte rejsen?

Det er jeres respektive forsikringsselskaber, som dækker jer hver i sær. Det vil sige, at I (som har købt rejsen) er dækket af jeres forsikringsselskab, mens jeres børn og børnebørn er dækket af deres respektive forsikringsselskaber. Og derfor skal I sandsynligvis anmelde skaden til flere selskaber.

Jeg skal indbetale et restbeløb for en min rejse, som jeg har bestilt før UM frarådede udrejse. Hvad gør jeg?

Hvis du skal indbetale et restbeløb, skal du vente med at henvende dig, til der er 24 timer eller derunder, til restbeløbet skal indbetales. Vi behandler nemlig ikke sagerne før 24 timer inden, restbeløbet skal indbetales.

Hvis din afrejsedato ligger inden d. 15/05, skal du ikke indbetale restbeløbet, og du kan afbestille med det samme.

Hvis afrejsedatoen ligger efter d.15/05, anbefaler vi at du indbetaler restbeløbet. Du skal derefter følge situationen indtil afrejsedatoen, og hvis det bliver aktuelt, skal du henvende sig igen vedrørende afbestilling, når der er 72 timer til afrejse.

På rejsen

Hvis jeg bliver syg i udlandet og har mistanke om Coronavirus. Hvad skal jeg så gøre?

Du skal først og fremmest kontakte en lokal læge pr. telefon. Du må ikke gå til lægen, da du på den måde udsætter andre for smittefare. De lokale myndigheder vil vide, hvad du skal foretage dig. Følg altid de lokale anvisninger.

Hvis jeg kommer i karantæne på fx et hotel, kan jeg så få dækket ekstra udgifter?

Hvis en lokal behandlende læge vurderer, at du skal i karantæne, fordi du er syg, så dækker vi ekstraudgifter til forlænget ophold, forplejning, hjemrejse og feriekompensation.


Hvis du kommer i karantæne uden at være syg, er der kun dækning for eventuelle ekstraudgifter - fx forplejning, forlængelse af hotelværelse eller ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør.

Jeg er på ferie og ønsker at fortsætte på trods af anbefalingerne fra myndighederne. Hvordan er jeg stillet?

Hvis du er bosiddende i udlandet pga. arbejde eller studieophold, eller du er på ferie i udlandet og ønsker at blive på rejsen, er det på egen risiko.

Vi dækker fortsat sygdom, og hvis du kommer til skade. Vi kan dog ikke garantere assistance eller hjemtransport, og du kan ikke ringe senere og bliver evakueret. Vi dækker heller ikke, hvis du senere må blive ufrivilligt, fx hvis du bliver sat i karantæne på grund af corona.

Hvis flyene senere bliver indstillet pga. lukket luftrum, dækker vi heller ikke udgifter til ufrivilligt ophold eller nye flybilletter hjem, idet du selv har valgt at blive på destinationen.

Dækker forsikringen, hvis jeg ikke kan komme hjem fra min ferie pga. lukkede grænser eller lukket luftrum?

Ja, forsikringen dækker, hvis du uforskyldt strander pga. lukkede grænser eller lukket luftrum. Dækningen gælder dog ikke, hvis du fra d.15/3 tidligere har afvist tilbud om at blive evakueret.

Jeg er på ferie i udlandet, og jeg skal hjem før tid pga. myndighedernes anbefaling. Dækker forsikringen evakuering?

Ja, forsikringen dækker evakuering i hele verden.

Du skal dog altid kontakte flyselskab eller dit rejsebureau og forsøge at få ombooket billetterne, før du køber nye flybilletter. Hvis de oprindelige flybilletter ikke kan benyttes, skal du forsøge at få refusion fra flyselskabet helt eller delvist (ex. flyskatter og afgifter). Dette beløb skal du trække fra, når du får penge fra forsikringen.

Forsikringen dækker ekstraudgifter til hjemrejse på billigst mulige afgang. Hvis det ikke er muligt på økonomiklasse, dækker forsikringen billetten på business class.

Hvis du ikke har en oprindelig hjemrejsebillet, dækker vi ikke udgifter til evakuering.

Vær opmærksom på, at forsikringen ikke dækker udgifter til rejsen, som du går glip af, fordi du skal evakueres.

Gode råd, hvis du er i udlandet

  • Hold dig orienteret om Udenrigsministeriets rejseanbefalinger i forbindelse med udlandsrejser.
  • Vær forberedt på forsinkelser og ændrede rejseplaner.
  • Følg lokale myndigheders anvisninger.
  • Hold dig opdateret omkring flyrestriktioner, indrejseforbud og lukning af grænser, da dette kan blive iværksat med kort eller uden varsel.
  • Undgå at rejse, hvis du er syg.
  • Søg straks lægehjælp, hvis du selv eller andre oplever følgende symptomer: løbende næse, hovedpine, feber og/eller åndenød.
  • Vask hænder ofte, og undgå kontakt med strejfende hunde/katte etc.
  • Forhold dig kritisk til nyheder om coronavirus på sociale medier, og søg kun information på troværdige nyhedskanaler.

Lad os holde dig i loopet

Vi holder dig i loopet, når der sker nyt om forsikringer og forebyggelse, som er relevant for dig.

Så du kan bruge din tid på det, der betyder noget for dig.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu