Hjælp på rejsen
Hvad gør du, hvis der sker noget uventet på din ferie? Sygdom, manglende bagage, tyveri? Vi giver dig råd til, hvad du skal gøre, og hvem du skal kontakte.
Opstår uheldet på din ferie, kan det være svært at overskue, hvordan du skal forholde dig. Måske er det et fremmed sprog, en anden kultur. Så er det bare rart nok at vide, hvad du skal gøre, og hvordan du kommer videre, hvem skal du kontakte, og hvordan anmelder du skaden.
Vi har samlet fire af de mest almindelige situationer, som kan ske for dig på ferien. Og for hver situation giver vi dig tips til, hvad du skal gøre.
1. Søg behandling. Find læge eller sygehus.
2. Kontakt dit forsikringsselskab. Når du er blevet tilset af en læge eller sygehus, og du har fundet ud af, hvordan du skal behandles, skal du kontakte dit forsikringsselskab og give dem oplysninger om diagnose, behandling og behandlingssted. Ud fra de oplysninger kan de, sammen med den behandlende læge, vurdere hvilken behandling, der er bedst for dig.
1. Inden du rejser: Vigtigst af alt: Husk at pakke de vigtigste ting i din håndbagage, så du ikke står uden fx vigtig medicin eller dokumenter, hvis din bagage skulle være forsinket.
2. Kontakt bagage-kontoret i lufthavnen, og sørg for at få en PIR-rapport (Property Irregularity Report) – den skal du bruge som dokumentation. Giv dem også din adresse på feriedestinationen, da det er deres ansvar at bringe din bagage til dit hotel.
3. Kontakt derefter dit forsikringsselskab. De kan oplyse dig om, hvor meget du kan gå ud at købe nødvendige ting for (det afhænger af din dækning).
4. Husk at gemme kvitteringer for dine køb, så du kan få refunderet beløbet.
1. Anmeld tyveriet til politiet. Det skal du bruge som dokumentation for, hvad der er sket.
2. Saml også gerne anden dokumentation fx billeder af en opbrudt værdiboks på hotelværelset eller andet. Det er din indboforsikring, som dækker tyveri på din ferie.
3. Kontakt det danske konsulat eller ambassade i det pågældende land og bed om at få udstedt midlertidige dokumenter, hvis du har mistet identitetspapirer og lign.
4. Kontakt dit forsikringsselskab, når du kommer hjem, så hjælper de dig videre.
Hvis der sker noget, inden du overhovedet er kommet afsted, er det afbestillingsforsikringen, som kan hjælpe.
1. Tag kontakt til en læge. Hvis du eller en af dem du skal rejse med, bliver syg eller kommer til skade inden rejsen, skal I tilses af en læge. Hvis det er meget tæt på afrejse, er det selvfølgelig vigtigt, at det sker så hurtigt som muligt. Det kan være nødvendigt at bruge vagtlæge eller tage på skadestuen.
2. Kontakt rejsearrangøren. Når det står klart, at du er nødt til at aflyse rejsen, skal du tage kontakt til rejsearrangøren hurtigst muligt.
3. Anmeld aflysningen til dit forsikringsselskab. De skal ud over anmeldelsen bruge en lægeerklæring, faktura på rejsens pris, ubrugte billetter, eventuelle vouchers og anden relevant dokumentation.
Læs om vores afbestillingsforsikring.