banner-image

Hjælp på rejsen

Har du en årsrejseforsikring hos os, er hjælpen altid tæt på, hvis der sker noget uforudset på rejsen. Hold hovedet koldt, og kontakt os, så hjælper vi dig videre.

 

Sådan gør du, hvis du er uheldig på ferien

Opstår uheldet på din ferie, er det bare rart nok at vide, hvad du skal gøre. Hvem skal du kontakte, og hvordan anmelder du skaden.

 Vi har samlet fire af de mest almindelige situationer, som kan ske for dig på ferien. Husk, at vores samarbejdspartner Falck Global Assistance altid sidder klar til at hjælpe 24 timer i døgnet på

 

33 45 75 85

Tag hjælpen med i lommen

Download vores app på din telefon, så har du kontaktoplysning og hjælp lige ved hånden, når du rejser.

Download app'en

 

1.

Hvis du bliver syg eller kommer til skade

Først og fremmest skal du søge behandling. Når du er blevet tilset af en læge eller sygehus, og du har fundet ud af, hvordan du skal behandles, skal du kontakte Falck og give dem oplysninger om diagnose, behandling og behandlingssted. Ud fra de oplysninger kan Falck, sammen med den behandlende læge, vurdere hvilken behandling, der er bedst for dig. 

Falck kan samtidig stille en betalingsgaranti, så du ikke selv skal lægge ud for behandlingen. Sørg altid for at få dokumentation i form af en lægejournal eller lignende, som kan vise, hvad du fejler, og hvordan du skal behandles.

Falck hjælper desuden med planlægning af din hjemrejse, hvis du pga. din tilstand ikke kan rejse hjem som planlagt.

2.

Hvis din bagage bliver forsinket

Vigtigst af alt: Husk at pakke de vigtigste ting i din håndbagage, så du ikke står uden fx vigtig medicin eller dokumenter, hvis din bagage skulle være forsinket.

Kontakt bagage-kontoret i lufthavnen, og sørg for at få en PIR-rapport (Property Irregularity Report) – den skal du bruge som dokumentation. Giv dem også din adresse på feriedestinationen, da det er deres ansvar at bringe din bagage til dit hotel.

Kontakt derefter Falck. De kan oplyse dig om, hvor meget du kan gå ud at købe nødvendige ting for (det afhænger af din dækning). Husk at gemme kvitteringer for dine køb.

3.

Hvis du bliver udsat for tyveri

Det første du skal gøre er at anmelde tyveriet til politiet. Det skal vi bruge som dokumentation for, hvad der er sket. Saml også gerne anden dokumentation fx billeder af en opbrudt værdiboks på hotelværelset eller andet.

Hvis du har mistet identitetspapirer og lign., skal du kontakte det danske konsulat eller ambassade i det pågældende land og bede om at få udstedt midlertidige dokumenter. Det er din indboforsikring, som dækker tyveri på din ferie.

Kontakt Falck, hvis din hjemrejse bliver forsinket pga. manglende papirer, så kan de hjælpe dig.

4.

Hvis du bliver forhindret i at rejse

Hvis der sker noget, inden du overhovedet er kommer afsted, er det afbestillingsforsikringen, som kan hjælpe.

Hvis du eller en af dem du skal rejse med, bliver syg eller kommer til skade inden rejsen, skal I tilses af en læge. Hvis det er meget tæt på afrejse, er det selvfølgelig vigtigt, at det sker så hurtigt som muligt. Det kan være nødvendigt at bruge vagtlæge eller at tage på skadestuen.

Når det står klart, at du er nødt til at aflyse rejsen, skal du tage kontakt til rejsearrangøren hurtigst muligt. Derefter skal du anmelde aflysningen til os. Vi skal ud over anmeldelsen bruge en lægeerklæring, faktura på rejsens pris, ubrugte billetter, eventuelle vouchers og anden relevant dokumentation.

Læs mere om vores afbestillingsforsikring.