Forkert
Nogle typer fjernåbning og -start bruger mobiltelefonens dataforbindelse, som via en server kommunikerer med bilens telematikmodul. Det er sket, at bilejere ikke har kunnet komme ind i deres biler, hvor det formentlig har været på grund af manglende dataforbindelse, eller fordi bilmærkets server var nede. Denne problematik kan også opstå ved nyere brændstofdrevne biler.
Men det vil stort set altid være muligt at komme ind i bilen og starte den vha. andre metoder – fx med bilens nøgle/nøglekort.
Forkert
Ingen almindelige personbiler bør køre gennem vand, der overstiger hjulnavet. Elbiler er ikke anderledes, men der er ingen risiko for fx stød. Batteriet tager heller ikke skade af at køre igennem en dyb vandpyt.
Delvist rigtigt
Elbilerne kan give anledning til større utryghed for fodgængere og cyklister, fordi der er nogle modeller, som larmer meget lidt. Det er dog blevet imødekommet. Elbiler har siden juli 2021 skulle have en kunstig udvendig lyd ved hastigheder på under 20 km/t, så de er mere hørbare. Og ved højere hastigheder begynder dækstøjen at blive ganske hørbar.
Nogle blinde personer siger dog, at de bliver forskrækkede, da elbilernes lyd er ret lav og kan drukne i baggrundsstøj, indtil den er meget tæt på. Desuden kan elbilerne accelerere hurtigt, hvilket også kan bidrage til en følelse af utryghed.
Forkert
Elbiler er faktisk mindre tilbøjelige til at bryde i brand end benzin- og dieselbiler. De nyeste tal fra Beredskabsstyrelsen viser, at benzin- og dieselbiler brænder dobbelt så hyppigt som elbiler.
Selvom elbilers batterier er robuste, kan de bryde i brand, hvis der sker en ulykke. En batteribrand udvikler sig langsommere end en benzinbrand, og det giver normalt tid til, at man kan komme ud af bilen. Men hvis først en batteribrand er i gang, kan den være svær at slukke, og røgen er ret giftig.
Rigtigt
Elbiler ser faktisk ud til at køre galt eller havne i trafikulykker oftere end brændstofbiler. Ifølge Forsikring & Pension var der er i 2024 ca. 50 % flere forsikringsskader på elbiler.
Der er ingen officiel forklaring, men én teori er, at elbiler i gennemsnit har væsentlig større motorydelse.
Forkert
Elbiler er ikke farligere end konventionelle biler, men de kræver en anden tilgang, og derfor har mekanikerne brug for ekstra undervisning i fx højspænding - hvilket også er blevet en del af mekanikernes grunduddannelse.
Heller ikke redningsberedskaberne frygter elbilerne, men de har også fået brug for at tilegne sig ny viden og lave nye arbejdsgange, der sikrer deres sikkerhed.