Rejseforsikring og Coronavirus

Hvordan dækker rejseforsikringen, hvis jeg bliver ramt af Corona? Hvad hvis min rejse bliver forsinket eller aflyst?

FAQ: Sådan er du dækket

Jule- og vinterferie

Vi har haft et dejligt næsten-Covid-19-frit 2022, og vi er mange, som glæder os til at tage på skiferie eller bestille en storbyferie til næste år. Men der er fortsat risiko for smitte med Covid-19 i hele verden, og mange lande har helt eller delvist indrejseforbud for nogle rejsende. Vi anbefaler derfor, at du sætter dig godt ind i din rejsedestinations indrejseregler, karantæne- og testkrav på ambassadernes COVID-19-sider.

Vær godt forberedt og hold dig opdateret

Udenrigsministeriet fraråder ikke længere rejser til lande med Covid-19 restriktioner. Derfor er det endnu vigtigere, at du undersøger forholdene i det land, du skal rejse til. For at orientere dig om eventuelle restriktioner og krav til vaccinationer kan du læse det pågældende lands vejledning til turister – som fx "visitgreece.gr" eller "spain.info".

Sådan er du dækket

Vores Rejseforsikring dækker også i forbindelse med Covid-19, så du trygt kunne rejse ud i verden.

Dækker min Rejseforsikring Corona?

Ja.

Rejser du til lande eller områder med Covid-19-restriktioner, dækker vi udgifter til hospitalsophold og lægebehandling, så længe du er færdigvaccineret imod sygdommen, hvis dette var et krav, da du bestilte rejsen. Har du en Afbestillingsforsikring, dækker denne dog ikke, hvis landet du rejser til, havde restriktioner på det tidspunkt, hvor du bestilte rejsen, og de restriktioner er skyld i, at du ikke kan gennemføre rejsen.

Rejser du til lande, hvor der ikke er nogen restriktioner, er der ingen krav om, at du er vaccineret. Din Afbestillingsforsikring dækker også, så længe landet ikke havde restriktioner på det tidspunkt, hvor du bestilte rejsen.

Hvis vi rejser med et barn til en destination som WHO/Serum Instituttet eller Udenrigsministeriet fraråder pga. Covid-19 epidemi, hvordan dækker I så?

Alle rejsende skal være vaccineret, før vi dækker. Det gælder også børn fra 5 år. Børn under 5 år er pt. ikke omfattet af det danske Covid-19-vaccinationsprogram, og kan derfor ikke blive vaccineret. Læs mere her.

Børn under 5 år er derfor dækket ved rejser til lande som WHO/Serum Instituttet eller Udenrigsministeriet fraråder pga. Covid-19 epidemi, fordi de pt. ikke kan blive vaccineret. Ændrer de danske myndigheder på et senere tidspunkt vaccinestrategien, fx så små børn kan vaccineres, så ændres vores krav til vaccination ved rejser også.

Hvordan dækker Rejseforsikringen, hvis vi rejser til et land uden restriktioner?

Rejseforsikringen dækker som normalt. Der er ingen krav om Covid-19-vaccine for rejser til lande uden restriktioner.

Hvis jeg booker rejse til et land uden restriktioner, kan jeg så bruge min afbestillingsdækning, hvis de indfører restriktioner, efter jeg købte billetten?

Ja, hvis landet ikke havde restriktioner på tidspunkt, hvor du bestilte rejsen, så dækker vores Afbestillingsforsikring, hvis landet efterfølgende indfører restriktioner.

Dækker I afbestilling, hvis jeg booker en rejse til et land med restriktioner?

Nej, vi dækker ikke, hvis du ønsker at afbestille en rejse pga. Covid-19-situationen til et land, som havde restriktioner på det tidspunkt, hvor du bestilte rejsen.

Afbestillingsforsikringen dækker dog andre årsager, som er beskrevet i vilkårene for forsikringen.

Jeg må ikke vaccineres, fordi jeg har en lidelse, som gør, at lægen fraråder vaccination. Kan jeg rejse til et land med restriktioner?

Nej, vi dækker desværre kun rejser til lande med restriktioner, hvis du er vaccineret.

Om køb af rejser og dine rettigheder

Kend dine rettigheder

Selv om Corona-situationen er en såkaldt force majeure-situation, så har du rettigheder som forbruger, når det kommer til at få pengene tilbage for en rejse, som ikke kan lade sig gøre pga. Covid-19. Du skal være opmærksom på, at der er forskellige regler, alt efter hvilken type rejse, du har købt, og hvor du har købt den.

Hvornår kan du få dine penge refunderet?

Har du fx købt en pakkerejse (charterferier, koncertferier, fodboldferier - rejser, hvor du fx køber transport, hotel og oplevelser i samme pakke), og Udenrigsministeriet fraråder rejser til din destination, så har du krav på at få hele beløbet for rejsen tilbagebetalt af rejseselskabet. Står du derimod med en flybillet, som du har købt direkte af flyselskabet, kan du kun kræve at få pengene tilbage, hvis din flyafgang bliver aflyst.

Start hos dit fly- eller rejseselskab

Derfor skal du altid starte med at kontakte rejseagent, rejseselskab eller flyselskab, når du kan se, at det ikke bliver muligt at gennemføre en planlagt rejse. Hør også mere om dine muligheder for at aflyse turen, hvis rejsearrangøren ikke aflyser ferien, men du er utryg ved situationen. Hos rejseselskaberne har du som regel mulighed for at aflyse turen mod et gebyr.

Få mere information

Vi anbefaler Forbrugerrådet Tænks oversigt over dine rettigheder som forbruger i denne situation. Her kan du se, hvordan du er stillet med forskellige rejsetyper.

Få seneste nyt direkte i din indboks

Reglerne for rejser kan stadig ændre sig, hvis Corona-pandemien igen skulle blusse op. Vi anbefaler derfor, at du løbende tjekker destinationslandets turistinformation. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så giver vi dig besked, når der kommer nyt, som ændrer situationen for udenlandsrejser og forsikringer. 

Tilmeld nyhedsbrev

3 trin til afbestilling af rejser

  1. Kontakt fly- eller rejseselskabet

    Som det første skal du kontakte dit fly- eller rejseselskab for at få refunderet din rejse. Har du selv booket din rejse, skal du undersøge, hvor meget du kan få refunderet hos de selskaber, hvor du fx har booket hotel, bil og oplevelser. Vær opmærksom på, at du er dårligere stillet, hvis du selv aflyser rejsen. Du skal derfor vente på, at din rejse eller dit fly bliver aflyst, for at du kan få dine penge tilbage. Har du købt pakkerejse, kan du som regel aflyse mod et gebyr. Kontakt rejseselskabet for at høre om betingelserne.

  2. Indsaml dokumentation

    De udgifter du ikke kan få refunderet, dækker Afbestillingsforsikringen som regel, men det kræver, at du har dokumentation for, at du ikke har fået udgifterne dækket af udbyderen. Mangler der dokumentation, kan sagsbehandlingen trække ud. Du skal finde:

    Rejsedokumentation - Det vil sige en kopi af dit rejsebevis. Her skal rejsens pris, antal deltagere samt rejseperiode fremgå.

    Dokumentation for udlæg - Det vil sige et bevis på, at rejsen er betalt. 

    Andet - Dokumentation for at du fx ikke kan få hele beløbet tilbage for bookning af hotel, bil, oplevelser o.a. 

  3. Anmeld skaden

    Så er du klar til at anmelde skaden online. Men husk, at du først kan anmelde skaden 24 timer inden din afrejse, da Udenrigsministeriet kan ændre deres anbefalinger i sidste øjeblik, fx hvis smittetrykker stiger i det land, du skal rejse til.

    Anmeld skaden her

Ny booking, ombooking, indbetaling af restbeløb, aflysning og konkurs?

Er der forskel på, hvordan jeg er dækket, hvis jeg har købt min rejse hos henholdsvis et rejseselskab eller et flyselskab?

Hvis du har bestilt rejsen gennem rejseselskab eller rejseagent

Hvis du har bestilt din rejse samlet gennem et rejsebureau eller en rejseagent, så er det rejsebureauets eller rejseagentens ansvar at indberette rejsen til Rejsegarantifonden, der herefter sørger for at udbetale erstatning for rejsen. Du skal derfor altid kontakte rejsebureauet eller agenten først, hvis du kan se, at din rejse ikke kan gennemføres.

Hvis du selv har booket og arrangeret rejsen

Du er berettiget til kompensation fra flyselskabet, når flyet er aflyst. Det kan enten være i form af en voucher, ombooking eller kontant tilbagebetaling. Du skal altid kontakte flyselskabet direkte om tilbagebetaling. Hotel, billeje, mv. skal afbestilles individuelt, og det kan være forskelligt, hvad du kan få tilbagebetalt. Hvis du kan dokumentere, at du ikke kan få refunderet forudbetalte udgifter til hotel, billeje, mv., eller at du kun kan få nogle af dine penge tilbage, vil forsikringen som regel dække resten. Du skal dog kunne dokumentere, at du ikke har fået udbetalt hele beløbet.

Mit rejseselskab er gået konkurs. Hvordan er jeg stillet?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis rejseselskabet eller flyselskabet går konkurs. Læs mere om dine rettigheder hos rejsegarantifonden.

Vores flybilletter er blevet annulleret af flyselskabet, der nægter at betale pengene tilbage eller give os en voucher. Hvad gør vi?

Hvis flyselskabet aflyser din rejse, har du ret til at få dine penge tilbage eller at få en voucher eller tilgodebevis. Læs mere hos Tænk, som giver dig overblik over dine rettigheder. Denne situation er ikke dækket af Afbestillingsforsikringen.

Mit rejseselskab har tilbudt en ombookning af min rejse, men det kan ikke lade sig gøre at komme afsted på samme rejse senere i år. Dækker Afbestillingsforsikringen her?

Nej, hvis du har fået tilbudt en ombookning eller kompensation i form af en voucher, så betragter vi det som en form for refusion, og derfor dækker forsikringen ikke. Husk at du som forbruger har ret til at få pengene tilbage, hvis du ikke mener, du har fået det produkt, du har betalt for. Derfor skal du som udgangspunkt kontakte rejseselskabet for at høre om dine muligheder.

Mit rejseselskab har tilbagebetalt penge for en rejse, som vi ikke kom afsted på. Vi har booket en ny. Hvis vi også må aflyse den, dækker Rejseforsikringen stadig, eller er der tale om en ny rejse?

Hvis du har fået penge tilbage for en rejse, og du efterfølgende booker en ny rejse for pengene, så er der tale om en ny rejse. Her er der ingen forskel på, om du får pengene tilbage, eller du har fået et tilgodebevis eller voucher. Booker du på ny, er der tale om en ny rejse.

Husk, at hvis UM fraråder rejse til feriedestinationen i dag, og de stadig fraråder rejsen, når I skal afsted, så dækker Afbestillingsforsikringen ikke.

Ferie i Danmark

Vi har booket et sommerhus i Danmark. Dækker Afbestillingsforsikringen, hvis vi bliver syge eller kommer ud for et uheld og dermed ikke kan gennemføre ferien?

Ja, Afbestillingsforsikringen dækker også i Danmark. Tjek dine betingelser på Mit KF. Du skal derfor først kontakte sommerhusudlejeren for at få refunderet dine penge, og derefter kan du anmelde det beløb til Rejseforsikringen, som du ikke kan få tilbagebetalt.

Dækker Rejseforsikringen også, hvis vi bliver syge eller kommer til skade, mens vi holder ferie i Danmark?

Nej, Rejseforsikringen dækker ikke ferie i Danmark. Her er I dækket af den offentlige sygesikring og kan fx søge lokal lægehjælp eller kontakte jeres egen praktiserende læge for at få råd og vejledning.

Forsikringen dækker heller ikke kompensation for ødelagte rejsedage i Danmark.

Generelle regler om Rejseforsikringen

Hvordan dækker I, hvis jeg rejser til et land, som frarådes pga. andre årsager end Covid-19, fx krig (Afghanistan)?

Vi dækker ikke rejser til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse. Hvis du opholder dig i et land, hvor der udbryder krig, mens du er der (og der ikke var krig ved din indrejse), så hjælper vi med evakuering i samarbejde med myndighederne og dit rejseselskab.

Dækker I, hvis jeg bliver nægtet indrejse, fordi jeg ikke er vaccineret?

Nej, vi dækker ikke ekstraomkostninger, erstatningsrejse eller lignende udgifter, hvis du vælger at rejse til et land uden at være vaccineret, og hvor landets indrejseregler kræver, at du er vaccineret mod Covid-19.