banner-image

Kommer vi på sommerferie til udlandet i år?

Sommerferie i udlandet

Opdateret den 19. juni 20:40 2020

Regeringen har netop meldt ud, at man fra 27. juni åbner for flere rejsedestinationer i Europa.

Vær opmærksom på, at du først kan anmelde afbestilling af din rejse 24 timer før afrejsen, da UM kan ændre anbefalingerne i sidste øjeblik fx pga. ændret smittetryk.

Vi opdaterer denne side og vores FAQ løbende. Vi anbefaler, at du holder dig orienteret løbende på UM.dk, da situationen hurtigt kan ændre sig.

--------------------------------------------------

UM's rejsevejledning er en vejledning, og det er din beslutning (og dit ansvar), om du alligevel vil rejse til lande, som UM fraråder rejser til. Du skal bare være opmærksom på, at der er situationer i forbindelse med Corona, hvor din rejseforsikring ikke dækker dig. Læs mere i vores FAQ.

Få svar på rejsespørgsmål i vores FAQ

En særlig situation, som den vi står i nu, giver mange spørgsmål. Vi taler hver dag med kunder, som er usikre på, hvordan de er dækket og hvordan de får deres penge tilbage. Derfor har vi samlet nogle af de spørgsmål, som vi får flest af. Om aflyste fly, pakkerejser, ferie i Danmark og meget mere. 

Se, om du kan finde svar på dit spørgsmål.

 

Find svar i FAQ'en

Anmeld først afbestilling 24 timer før afrejse

Du kan først anmelde afbestilling af din rejse til rejseforsikringen 24 timer før afrejse. Hold øje med UM's hjemmeside, da situationen kan ændres sig hurtigt. Vær dog særlig opmærksom på, at du er dårligere stillet, hvis du selv aflyser rejsen. Du skal derfor vente på, at din rejse eller fly bliver aflyst, for at du kan få pengene tilbage.

Se, hvordan du kommer hurtigt videre til at kunne planlægge nye sommerferieplaner.

 

3 trin til anmeldelse

Aflyst rejse - hvad har du ret til?

Mange tænker på deres rejseforsikring, når det handler om aflyste rejser, men når du køber en rejse, har du faktisk rettigheder som forbruger, som ikke har noget med rejseforsikringen at gøre. Pakkerejser er fx omfattet af loven om pakkerejser, som giver dig lov til at fortryde købet.

Derfor er det en god idé at kende dine rettigheder, hvis din rejse bliver aflyst.

 

Kend dine rettigheder

 

 

FAQ om rejser og Corona

En særlig situation, som den vi står i nu, giver mange spørgsmål. Vi taler hver dag med kunder, som er usikre på, hvordan de er dækket og hvordan de får deres penge tilbage. Derfor har vi samlet nogle af de spørgsmål, som vi får flest af. Om aflyste fly, pakkerejser, ferie i Danmark og meget mere. 

Find svar på dit spørgsmål.

 

Ændringer i UM's rejsevejledning, karantæne og rejser i Europa

Hvis det bliver muligt at komme afsted på vores sommerferie, men Udenrigsministeriet pludselig fraråder rejser, mens vi er afsted, hjælper I mig så med at komme hjem?

Du skal kontakte dit fly- eller rejseselskab for evt. at ombooke din hjemrejse. Din rejseforsikring dækker ikke evakuering pga. Corona, hvis UM's vejledning ændrer sig fra gul til orange, mens du er på destinationen.

Vi overvejer at tage afsted til Sydeuropa, selv om UM fraråder det. Hvordan er vi dækket?

Hvis du alligevel vælger at rejse til et land, som UM fraråder rejser til pga. Corona, så er du stadig dækket af din rejseforsikring, hvis du fx kommer til skade eller bliver dårlig, og du derfor har brug for lægehjælp, indlæggelse eller hjemtransport. Du skal dog være særlig opmærksom på, at i tilfælde af at landet lukker sine grænser igen pga. Corona, så dækker forsikringen ikke evakuering. Støder du på andre udfordringer eller udgifter på din rejse i forbindelse med Corona - fx karantæne eller aflysninger, dækker rejseforsikringen heller ikke.

Hvis du rejser inden for EU, skal du selvfølgelig medbringe Det blå sygesikringsbevis.

Vi vil gerne booke en rejse nu til et land, som er pt. er orange, men som bliver gult efter 27. juni. Dækker afbestillingsforsikringen, hvis rejsevejledningen ændrer sig?

Hvis du booker din rejse nu, hvor landet er orange, og det bliver nødvendigt at afbestille, så dækker afbestillingsforsikringen ikke.

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis UM pludselig ændrer rejsevejledningen?

Hvis UM åbner op for, at du kan komme afsted til din rejsedestination, så er det fordi, at de vurderer, at det er sikkert at gennemføre rejser. Sker det, har du ikke mulighed for at få dine billetter dækket af fly- eller rejseselskab, fordi din rejse kan gennemføres. Og derfor dækker afbestillingsforsikringen heller ikke øvrige udgifter til rejsen.

Se UM’s rejsevejledning

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg kommer i karantæne før udrejse?

Du skal starte med at kontakte flyselskabet eller dit rejsebureau for at høre, om de vil tilbagebetale rejsen, inden du anmelder aflysningen til os. Din afbestillingsforsikring dækker, hvis myndighederne har sat dig i karantæne, og du derfor bliver forhindret i at tage på ferie.

Vi skal på kør-selv-ferie til sommer. Hvis vores destination bliver grøn jf. UM, men de lande vi skal køre gennem stadig er røde eller orange, dækker afbestillingen så?

Forsikringen dækker for eventuelle forudbetalte udgifter, som du ikke kan få refunderet af udbyderen fx for hotelophold, campingplads, mv. Bilkørslen er der jo ikke betalt for endnu, og derfor er den ikke
dækket.

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis min rejse går til et land, som UM ikke fraråder indrejse til, men landet har lukket grænsen og ikke vil lade mig rejse ind?

I den situation skal du først og fremmest kontakte dit rejseselskab eller flyselskab for at få refunderet rejsen. Vi dækker de øvrige udgifter, du ikke kan få tilbagebetalt.

Hvis vi godt kan rejse til vores rejsedestination, men vi skal mellemlande i et rødt eller orange land? Dækker forsikringen?

Lad os forklare det med et eksempel:
Din destination er Dubai, som UM melder klar til, men du skal mellemlande i Amsterdam, som UM stadig fraråder rejse til. (Dette er et eksempel - tjek UM's rejsevejledninger for at se, hvilke lande UM fraråder rejser til.)

Holland er inden afrejse stadig orange hos UM, og flyselskabet aflyser derfor afgangen CPH- Amsterdam. Flyet fra Amsterdam til Dubai afgår dog stadig planmæssigt, men du står uden reel mulighed for at nå dette fly, idet det første fly er aflyst.

I dette tilfælde vil forsikringen dække for den del af rejsen, der ikke er dækket af flyselskabet (CPH-Amsterdam).

Forsikringen dækker også de udgifter til hotel, billeje, mv., som du ikke kan få tilbagebetalt. Du skal dog kunne dokumentere, at du ikke kan få dine udgifter tilbagebetalt.

Ny booking, ombooking, indbetaling af restbeløb, aflysning og konkurs

Jeg skal indbetale et restbeløb for min rejse, som jeg har bestilt før UM frarådede udrejse. Hvad gør jeg?

Det kommer an på, hvilken type rejse du har købt:

1. Har du købt en pakkerejse? (dvs. et rejseselskab eller rejseagent har booket 2 eller flere dele af dine rejse fx flyt, hotel og billeje). Så skal du indbetale restbeløbet. Når du nærmer dig afrejsedatoen, og du kan se, at rejsen ikke kan gennemføres, så skal du kontakte rejseselskabet eller agenten for at booke en anden rejse eller få refunderet dine penge.

2. Har du købt en individuel rejse? (dvs. en rejse, hvor du selv har booket transport, hotel mv.)

Hold dig orienteret på UM’s rejsevejledning indtil 24 timer inden, restbeløbet skal indbetales. Hvis destinationen på det tidspunkt er orange, skal du ikke betale restbeløbet. Du kan derefter anmelde til rejseforsikringen for at få refunderet depositummet. Hvis destinationen derimod er gul, kan du indbetale restbeløbet, da rejsen i så fald godt kan gennemføres.

Jeg har købt en rejse til udlandet, og jeg har en afbestillingsforsikring. Dækker afbestillingsforsikringen, hvis vi ikke tør tage af sted?

Vi følger Udenrigsministeriets (UM) anbefalinger, og i øjeblikket fraråder UM rejser til hele verden - undtagen Norge, Island og Tyskland (fra 27. juni ændrer det sig til, at du kan rejse til lande inden for Schengen og EU). Hvis din rejse bliver aflyst, så skal du først og fremmest kontakte dit rejse- eller flyselskab for at få refunderet rejsen. Når UM åbner op for rejser til udlandet igen, har du desværre ikke ret til at få dækket din rejse, hvis du ikke tør tage af sted. Det er kun, hvis dit fly fx bliver aflyst, eller rejseselskabet aflyser din pakkerejse, at du har mulighed for at få pengene tilbage.

Du kan dog allerede nu kontakte rejsearrangøren og høre, hvordan du er stillet, og om rejsen refunderes af dem.

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis vi bestiller en udlandsrejse til sommerferien eller til senere i år, selvom UM fraråder rejser?

Situationen ændrer sig løbende, men du bør være opmærksom på, at hvis du bestiller en rejse til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet på nuværende tidspunkt fraråder indrejse, og denne anbefaling stadig er gældende, når du skal af sted, så dækker vores afbestillingsforsikring ikke.

Afbestillingsforsikringen dækker altså kun rejser, der er bestilt, inden Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse. Derfor skal du overveje, om evt. du skal vente med at booke din rejse, indtil verden igen åbner op for rejser og turisme.

Er der forskel på, hvordan jeg er dækket, hvis jeg har købt min rejse hos henholdsvis et rejseselskab eller fx direkte hos flyselskabet?

Hvis du har bestilt rejsen gennem rejseselskab eller rejseagent
Hvis du har bestilt din rejse samlet gennem et rejsebureau eller en rejseagent, så er det rejsebureau eller rejseagentens ansvar at indberette rejsen til Rejsegarantifonden, der herefter sørger for at udbetale erstatning for rejsen. Du skal derfor altid kontakte rejsebureauet eller agenten først, hvis du kan se, at din rejse ikke kan gennemføres.

Hvis du selv har booket og arrangeret rejsen
Du er berettiget til kompensation fra flyselskabet, når flyet er aflyst. Det kan enten være i form af en voucher, ombooking eller kontant tilbagebetaling. Du skal altid kontakte flyselskabet direkte om tilbagebetaling. Hotel, billeje, mv. skal afbestilles individuelt, og det kan være forskelligt, hvad du kan få tilbagebetalt. Hvis du kan dokumentere, at du ikke kan få refunderet forudbetalte udgifter til hotel, billeje, mv., eller at du kun kan få nogle af dine penge tilbage, vil forsikringen som regel dække resten. Du skal dog kunne dokumentere, at du ikke har fået udbetalt hele beløbet.

Mit rejseselskab er gået konkurs. Hvordan er jeg stillet?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis rejseselskabet eller flyselskabet går konkurs.

Læs mere om dine rettigheder hos rejsegarantifonden

Vores flybilletter er blevet annulleret af flyselskabet, der nægter at betale pengene tilbage eller give os en voucher. Hvad gør vi?

Hvis flyselskabet aflyser din rejse, har du ret til at få dine penge tilbage eller at få en voucher eller tilgodebevis. Læs mere her hos Tænk, som giver dig overblik over dine rettigheder.

Denne situation er ikke dækket af afbestillingsforsikringen.

Mit rejseselskab har tilbudt en ombookning af min rejse, men det kan ikke lade sig gøre at komme afsted på samme rejse senere i år. Dækker afbestillingsforsikringen her?

Nej, hvis du har fået tilbudt en ombookning eller kompensation i form af en voucher, så betragter vi det som en form for refusion, og derfor dækker forsikringen ikke. Husk at du som forbruger har ret til at få pengene tilbage, hvis du ikke mener, du har fået det produkt, du har betalt for. Derfor skal du som udgangspunkt kontakte rejseselskabet for at høre om dine muligheder.

Mit rejseselskab har tilbagebetalt penge for en rejse, som vi ikke kom afsted på. Vi har booket en ny. Hvis vi også må aflyse den, dækker rejseforsikringen stadig eller er der tale om en ny rejse?

Hvis du har fået penge tilbage for en rejse, og du efterfølgende booker en ny rejse for pengene, så er der tale om en ny rejse. Her er der ingen forskel på, om du får pengene tilbage, eller du har fået et tilgodebevis eller voucher. Booker du på ny, er der tale om en ny rejse.

Husk, at hvis UM fraråder rejse til feriedestinationen i dag, og de stadig fraråder rejsen, når I skal afsted, så dækker afbestillingsforsikringen ikke.

Jeg har i januar købt en rejse til mine børn og børnebørn, som vi nu ikke kan gennemføre pga. Covid-19. Er det vores forsikringsselskab, som skal erstatte rejsen?

Først og fremmest skal I kontakte rejse- eller flyselskab, som skal tilbagebetale jeres rejse, hvis det ikke er muligt at gennemføre den. Med hensyn til andre omkostninger forbundet med rejsen, skal I kontakte jeres respektive forsikringsselskaber, som dækker jer hver især. Det vil sige, at I (som har købt rejsen) er dækket af jeres forsikringsselskab, mens jeres børn og børnebørn er dækket af deres respektive forsikringsselskaber. Og derfor skal I sandsynligvis anmelde skaden til flere selskaber.

Sommerferie i Danmark

Vi har booket et sommerhus i Danmark til sommer. Dækker afbestillingsforsikringen, hvis vi bliver syge eller kommer ud for et uheld og dermed ikke kan gennemføre ferien?

Ja, afbestillingsforsikringen dækker også i Danmark. Tjek dine betingelser på Mit KF. Du skal derfor først kontakte sommerhusudlejeren for at få refunderet dine penge, og derefter kan du anmelde det beløb til rejseforsikringen, som du ikke kan få tilbagebetalt.

Dækker årsrejseforsikringen også, hvis vi bliver syge eller kommer til skade, mens vi holder ferie i Danmark?

Nej, årsrejseforsikringen dækker ikke ferie i Danmark. Her er I dækket af den offentlige sygesikring og kan fx søge lokal lægehjælp eller kontakte jeres egen praktiserende læge for at få råd og vejledning.

Forsikringen dækker heller ikke kompensation for ødelagte rejsedage i Danmark.

Få seneste nyt direkte i din indboks

Reglerne for rejser ændrer sig løbende i takt med udviklingen af Corona-pandemien, og vi anbefaler derfor, at du til hver en tid følger med på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så giver vi dig besked, når der kommer nyt, som ændrer situationen omkring udenlandsrejser og forsikringer.

 

Tilmeld nyhedsbrev

 

Om køb af rejser og dine rettigheder

 

Kend dine rettigheder

Selv om Corona-situationen er en såkaldt force majeure-situation, så har du rettigheder som forbruger, når det kommer til at få pengene tilbage for en rejse, som ikke kan lade sig gøre pga. Covid-19. Du skal være opmærksom på, at der er forskellige regler, alt efter hvilken type rejse, du har købt, og hvor du har købt den. 

Hvornår kan du få dine penge refunderet?

Har du fx købt en pakkerejse (charterferier, koncertferier, fodboldferier - rejser, hvor du fx køber transport, hotel og oplevelser i samme pakke), og Udenrigsministeriet fraråder rejser til din destination, så har du krav på at få hele beløbet for rejsen tilbagebetalt af rejseselskabet. Står du derimod med en flybillet, som du har købt direkte af flyselskabet, kan du kun kræve at få pengene tilbage, hvis din flyafgang bliver aflyst.

Start hos dit fly- eller rejseselskab

Derfor skal du altid starte med at kontakte rejseagent, rejseselskab eller flyselskab, når du kan se, at det ikke bliver muligt at gennemføre en planlagt rejse. Hør også mere om dine muligheder for at aflyse turen, hvis rejsearrangøren ikke aflyser ferien, men du er utryg ved situationen. Hos rejseselskaberne har du som regel mulighed for at aflyse turen mod et gebyr.

 

 

 



Mere info

Vi anbefaler Forbrugerrådet Tænks oversigt over dine rettigheder som forbruger i denne situation. Her kan du se, hvordan du er stillet med forskellige rejsetyper.

 

 

3 trin til afbestilling af rejser

 

1. Start med at kontakte fly- eller rejseselskabet

Som det første skal du kontakte dit fly- eller rejseselskab for at få refunderet din rejse. Har du selv booket din rejse, skal du undersøge, hvor meget du kan få refunderet hos de selskaber, hvor du fx har booket hotel, bil og oplevelser.

Vær opmærksom på, at du er dårligere stillet, hvis du selv aflyser rejsen. Du skal derfor vente på, at din rejse eller fly bliver aflyst, for at du kan få dine penge tilbage. Har du købt pakkerejse, kan du som regel aflyse mod et gebyr. Kontakt rejseselskabet for at høre om betingelserne.

 

2. Indsaml dokumention

De udgifter du ikke kan få refunderet, dækker afbestillingsforsikringen som regel, men det kræver, at du har dokumention for, at du ikke har fået udgifterne dækket af udbyderen. Mangler der dokumentation, kan sagsbehandlingen trække ud. Du skal finde: 

  • Rejsedokumentation - Det vil sige en kopi af dit rejsebevis. Her skal rejsens pris, antal deltagere samt rejseperiode fremgår.
  • Dokumentation for udlæg - Det vil sige et bevis på, at rejsen er betalt. 
  • Andet - Dokumentation for at du fx ikke kan få hele beløbet tilbage for en bookning af hotel, bil, oplevelser o.a. 

 

3. Anmeld skaden

Så er du klar til at anmelde skaden online. Men husk, at du først kan anmelde skaden 24 timer inden din afrejse, da Udenrigsministeriet kan ændre deres anbefalinger i sidste øjeblik fx hvis smittetrykker stiger i det land, du skal rejse ti.

Anmeld skaden her

 

Tak for din tålmodighed


Vores samarbejdspartner Falck arbejder på højtryk for at hjælpe kunder med deres rejseforsikringer. Status her den 23. juni er, at ekspeditionstiden er ca. 4 uger, og ventetiden på telefonen er i gennemsnit ca. 4 min.