Spørgsmål til Mit KF
Få svar på dine spørgsmål om Mit KF, og få hjælp til at logge ind.
Få svar på dine spørgsmål om afgifter og betaling.
Du kan her få overblik over, hvad de forskellige afgifter og bidrag på din regning dækker over, og hvorfor vi opkræver dem.
Når du køber forsikringer i Danmark, skal du udover at betale prisen for selve forsikringen, også betale afgifter til staten og til forskellige hjælpefonde, som Folketinget har oprettet. Folketinget vedtager og fastsætter størrelsen på de forskellige afgifter, og forsikringsselskaberne er blevet bedt om at opkræve disse afgifter.
Afgifterne er ikke høje, men det er stadig rart at vide, hvad man betaler for.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal jeg betale denne afgift?
Alle, som har en forsikring, skal betale denne afgift. Afgiften, som vi afregner med staten, bliver beregnet i henhold til ”lov om afgift af skadesforsikringer”. Vi opkræver afgiften, når forsikringen bliver oprettet, ved efterfølgende ændringer og ellers hvert år ved betaling af forsikringen. De forsikringer, som allerede er pålagt statsafgift, fx den lovpligtige ansvarsforsikring på motorkøretøjer, bliver ikke pålagt denne skadesforsikringsafgift.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal skal jeg betale denne afgift?
Du skal betale afgiften, hvis du har en indbo-, sommerhus- eller husforsikring.
Affgiften skal sikre, at stormflods-, oversvømmelses-, tørke- og stormfaldsordningerne har midler til erstatnings-/tilskudsudbetalinger, samt dække ordningernes administrative omkostninger.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal jeg betale denne afgift?
Alle motorkøretøjsforsikringer bliver pålagt statsafgift. Afgiften, som vi afregner med staten, er indeholdt i prisen for den lovpligtige ansvarsforsikring.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal jeg betale dette bidrag?
Bidraget fungerer som finansieringsgrundlag for den godtgørelse, man modtager, når man afleverer bilen til ophugning eller skrotning. Vi opkræver bidraget sammen med den lovpligtige ansvarsforsikring.
Hvor meget betaler jeg?
Du skal betale 10 kr. pr. forsikring pr. år, hvis du har en indbo- eller husforsikring samt for hver kaskoforsikret bil-, privat lastbil, MC- eller knallert45-forsikring. For motoransvarsforsikringer opkræves yderligere 5 kr. i garantifondsbidrag for hver bil-, privat lastbil, MC- eller knallert45-forsikring.
Hvorfor skal jeg betale dette bidrag?
I tilfælde af et skadeforsikringsselskabs (det som vi almindeligvis kalder et forsikringsselskab) går konkurs, træder Garantifonden til og yder dækning i henhold til loven.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal jeg betale dette bidrag?
Siden den 1. januar 2022 har Garantifonden opkrævet et bidrag pr. fuldtidsforsikret medarbejder, som er dækket af virksomhedens arbejdsulykkesforsikring. Bidragets størrelse er fastsat af Finanstilsynet.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal jeg betale dette gebyr?
Vi opkræver dette gebyr, hvis forsikringen ikke bliver betalt til tiden, og vi er nødt til at sende en påmindelse.
Du kan tilmelde din forsikring til automatisk betaling via MobilePay eller Betalingsservice.
Hvor meget betaler jeg?
Hvorfor skal jeg betale dette gebyr?
Faktureringsgebyret opkræves som kompensation for udgifter til administration.
Du betaler som udgangspunkt din forsikring en gang om året via Betalingsservice. I de fleste tilfælde kan du selv vælge, om du i stedet ønsker at betale månedligt, kvartalsvist eller halvårligt. Det koster dog et gebyr (ratetillæg):
Gebyret beregner vi ud fra din årlige pris, inden vi lægger de øvrige afgifter på fx skadeforsikringsafgift, miljøafgift på bilforsikringen eller bidrag til garantifond.
Hvis du er kunde, kan du se din årlige pris på Mit KF.
Er dine forsikringer købt før den 1. april 2020, gælder følgende gebyrer:
Du kan opsige din forsikring til hovedforfald uden at skulle betale gebyr.
Kort opsigelsesret
For privatforsikringer og motorforsikringer gælder det, at forsikringen kan opsiges med kort varsel. Hvis forsikringen opsiges med kort varsel – altså på et andet tidspunkt end hovedforfald – modregner vi et gebyr i det beløb, der eventuelt skulle være tilbagebetalt.
Hvor meget betaler jeg?
Er du i tvivl om din regning stemmer overens med dine dækninger, er du altid velkommen til at ringe til os på 33 45 74 72.
Der kan være flere årsager til at beløbet ikke stemmer:
Ja, du kan tilmelde din regning til Betalingsservice her.