Trafikuheld
Hvis du oplever et trafikuheld, er det vigtigt, at du ved, hvordan du skal forholde dig til og evt. begrænse skaden.
Sådan håndterer du bedst en ulykke
Heldigvis sker alvorlige trafikuheld sjældent, og de fleste moderne biler beskytter passagererne mod alvorlige skader. Men skulle du være så uheldig at komme i et trafikuheld, er det vigtigt, at du ved, hvordan du bedst håndterer situationen, og hvis nødvendigt, begrænser uheldet.
5 ting, du selv kan gøre ved et trafikuheld
Hvem kan hjælpe ved færdselsuheld?
Hvis der er personskade, skal du kontakte alarmcentralen på 112 (112 er også fælleseuropæisk alarmnummer, men hvis du er uden for Europa, gælder der andre numre). Det vil ofte være en hjælp, hvis du kan oplyse, hvor du befinder dig. Det kan fx være nærmest afkørsel på motorvejen, vejnavn eller nærmeste større by.
Vi samarbejder med SOS Dansk Autohjælp, som kommer dig til undsætning, hvis du ikke kan køre videre i din bil. SOS Dansk Autohjælp yder 24 timers assistance i Danmark. Læs mere om Vejhjælp her.
Er du i udlandet, og er din bil kaskoforsikret, er du berettiget til hjælp gennem Rødt kort-ordningen.
Søg læge, hvis du har smerter efter uheldet
Hvis du oplever smerter i forbindelse med eller umiddelbart efter uheldet, bør du søge hjælp hos en læge eller skadestue. Lægen eller skadestuen vil udfylde en skadejournal. Skadejournalen vil ofte blive brugt i forbindelse med et eventuelt senere erstatningskrav som bevis for de skader og smerter, som du måtte have. Derfor er det vigtigt, du sikrer dig, at forløbet og de smerter, du oplever, beskrives korrekt i skadejournalen. Du kan anmelde din skade online og døgnet rundt.
Når du har sendt din anmeldelse af skaden, modtager du en kvittering på mail med en kopi af din anmeldelse. Derefter hører du fra os på mail inden for 2-4 arbejdsdage, hvor vi kan fortælle dig om sagens videre forløb. Er sagen for omfattende til at klare online, ringer vi til dig.
Sådan sikrer du dig mod et trafikuheld
Det er meget svært at sikre sig fuldstændig mod trafikuheld, men det er faktisk relativt enkelt at minimere risikoen for alvorlige uheld. Mange trafikuheld skyldes enten, at føreren er uopmærksom, bliver distraheret eller at bilens udstyr svigter.
1. Lad mobiltelefonen ligge i lommen
Det er vigtigt, at du altid kører efter forholdene og ikke lader dig distrahere af for eksempel din mobiltelefon – både når du taler og kigger på sms’er. Det er en rigtig god ide at lade mobilen ligge i lommen, mens du kører bil. Derudover er det ulovligt at tale i håndholdt telefon.
2. Hold afstand
Mange uheld opstår, fordi bagvedkørende biler ikke holder god afstand. Bilens bremselængde afhænger af flere faktorer. Bremselængden er den afstand, som bilen skal bruge for at stoppe, når bremserne aktiveres, og bilen er i fart. Hvis bilen er tungt læsset, bliver bremselængden længere. Du skal derfor holde særlig god afstand, hvis du kører i en bil, der er tungt læsset.
Vejens belægning påvirker også bremselængden. Især om vinteren, hvor der kan ligge sne og is på vejene, men også selv i regnvejr, skal man være særligt opmærksom på bilens bremselængde.
3 råd ved påkørsel af dyr
Spørgsmål og svar om trafikuheld
Hvis der er en modpart involveret i din skade, er det fordelingen af ansvaret, der afgør, om du skal betale selvrisiko. Hvis der ikke er andre involveret i din skade, skal du som udgangspunkt betale selvrisiko. Det afhænger dog af, hvilke dækninger du har på din forsikring.
Er din sag enkel, kan vi hurtigt placere et ansvar, tage stilling til betaling af selvrisiko og afslutte din sag. Er det en mere omfattende sag med flere parter og vidner, kan afklaringen af ansvar trække lidt længere ud. Vi gør alt for at holde dig opdateret undervejs, så du ved, hvornår du kan forvente en afgørelse.
Vi ser gerne, at du anmelder skaden, før du kører på værksted, eller hurtigst muligt efter.
Ja, når du er kaskoforsikret hos os, er det os, der behandler skaden og efterfølgende retter krav til modpartens ansvarsforsikring.
Ja, du skal anmelde alle skader til os. Selvom der kun er sket skade på modpartens køretøj, skal vi stadig tage stilling til kravet fra modpartens forsikringsselskab ud fra din anmeldelse.